zondag 29 juli 2012

Havermout & volkoren pannenkoeken

Vanmorgen werd ik wakker en had ik echt geen zin om te sporten (gelukkig komt dit niet vaak voor!) en had enorme honger!
Gisteren heb ik voor het eerst meegedaan met een hardloopgroep via de sportschool en hebben we een duurloop gedaan van meer dan twee uur hardlopen! Ik heb nog nooit zo lang achter elkaar gerend maar het ging wel lekker en kon iedereen redelijk bijhouden. Maar daarna heb ik non-stop honger gehad! En vanmorgen ging het honger gevoel gewoon door! Na een zoektocht op internet besloot ik om gezonde pannenkoeken te maken en het werd uiteindelijk de Havermout & Volkoren pannenkoeken van de Peanut Butter Fingers blog.

De ingredienten voor acht pannenkoeken zijn:

  • 1 kop volkoren meel
  • 1/2 kop havermout
  • 1 kop magere melk
  • 1 ei
  • 1 theelepel zonnebloem olie
  • 2 theelepels honing
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 1/2 theelepel bakpoeder
  • een kwart theelepel zout
  • 1 theelepel chia zaden

  • Ik heb twee keer zoveel ingredienten gebruikt omdat ik er een paar extra wilde maken, voor het geval dat de eerste paar zouden mislukken en een paar om in te vriezen.
    Mijn fantastische echtgenoot en tevens sous chef in een restaurant was een beetje sceptisch en wist niet zeker of dit een succes zou worden. Ook omdat ik Amerikaanse pannenkoeken aan het bakken was en niet de traditionele variant. Maar zodra hij een hap had genomen, was hij om!

    Ik hou enorm van toppings! Dat zijn extra's die je over een basis recept doet en wat ik vaak toepas bij mijn havermout recepten. In dit geval heb ik banaancompote met ahornsiroop eroverheen gedaan en dit was echt fantastisch en vulde enorm! Verder zijn de pannenkoeken niet heel groot, een derde van een normale pannenkoek maar dan wel wat dikker. Zo voelde ik mij minder schuldig toen ik er vijf (!) had gegeten...!

    Uiteindelijk waren er nog een paar over en deze heb ik in de vriezer gedaan, lekker om een keer als tussendoor snack te eten. Zelf hou ik erg van koude pannenkoeken en zou hem zo eten. Mocht je daar niet zo van houden dan kan je hem ook even in de magnetron doen voor een paar seconden.

    En maak jij wel eens gezonde varianten van niet zo gezonde recepten? Zo ja, wil je hem delen met mij? Ben altijd wel op zoek naar een nieuwe 'gezonde' bak experiment! Hoor het graag van je!

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten